SİTE MENU
FAALİYETLERİMİZ
Danışmanlık Hizmetleri

ÜYELİK SİSTEMİ
Duyurular
Asgari İÅçilik ve UzlaÅma
Asgari iÅçilik uygulaması, Sosyal Güvenlik Kurumu'nun kayıt dıÅı istihdamla mücadele baÅvurduÄu yöntemlerden birisidir. Bu yöntemde kimi iÅ ve iÅyerlerinde, SGK'ya bildirilmesi gereken asgari çalıÅma gün sayısı ve/veya prime esas kazanç tespiti yapılır. İÅveren tarafından fiilen bildirilen ile SGK tarafından tespit edilen iÅçilik tutarı arasında fark bulunması halinde, fark iÅçilik tutarı iÅverenden tahsil edilir. İhale konusu iÅler ile özel bina inÅaatları dahil olmak üzere bütün iÅyerlerinde asgari iÅçilik uygulaması yapılabilir. Ancak ihale konusu iÅler ile özel bina inÅaatlarında asgari iÅçilik kural olarak yapılırken, diÄer devamlı mahiyetteki iÅyerlerinde istisnai olarak uygulanmaktadır. Kamu idareleri, döner sermayeli kuruluÅlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluÅlar ile bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan iÅlerde SGK tarafından asgari iÅçilik hesaplaması yapılmaktadır. Bu hesaplama yapılırken öncelikle ihale konusu iÅin baÅlangıç ve bitiÅ tarihleri tespit edilir. İÅin bitiÅ tarihi tam olarak tespit edilemiyorsa, kesin kabul veya noksansız geçici kabul tarihi iÅin bitiÅ tarihi olarak kabul edilir. Daha sonra bu iÅ için ihale makamı tarafından yükleniciye ödenen Katma DeÄer Vergisi hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dâhil toplam hakediÅ tutarına asgari iÅçilik oranı uygulanır. Bu oran, asgari iÅçilik oranları listesinden iÅ için tespit edilen asgari iÅçilik oranının %25 eksiÄi olarak uygulanır. Bunun sonucunda çıkan iÅçilik matrahı, iÅveren tarafından ihale konusu iÅin süresince SGK'ya bildirilen iÅçilikten fazla ise, fark iÅçilik tutarı iÅverene tebliÄ edilir. Borcun tebliÄinden sonra bir ay içinde iÅveren, borcu ödeyeceÄini ve daha sonra söz konusu iÅle ilgili denetim istemeyeceÄini belirtirse borç kesinleÅmiÅ olur. IÅveren bu bir aylık sürede, borcunu ödeyeceÄine dair bildirimde bulunmaz veya borcunu ödemeyeceÄini bildirirse, konu incelenmek üzere Sosyal Güvenlik MüfettiÅine veya Sosyal Güvenlik Denetmenine havale edilir. Denetim elemanları, söz konusu iÅle ilgili olarak prim tarife cetvelindeki iÅçilik oranının tamamını uygularlar. Yani SGK müdürlüÄünde yapılan %25 indirim, denetim elemanı tarafından yapılmaz. Dolayısıyla iÅverenler açısından iÅçilik hesaplamasının müdürlüklerde yapılması daha avantajlıdır. DiÄer taraftan, ihale konusu iÅte çalıÅtırılacak sigortalı sayısı sözleÅme ile belirlenmiÅse, SGK müdürlüÄü öncelikle iÅveren tarafından sözleÅmede belirtilen kiÅi/gün sayısının bildirilip bildirilmediÄine bakar. Yani doÄrudan asgari iÅçilik oranını uygulamaz. Eksik bildirim söz konususya, buna iliÅkin bildirimi bir ay içinde yapması için iÅverene tebligat çıkarır. İÅverence eksik bildirim bu süre zarfında tamamlanmazsa, SGK müdürlüÄü re'sen belge düzenler. İhale konusu iÅten dolayı hesaplanan asgari iÅçilik farkı ödendiÄi taktirde, SGK tarafından iÅverene 'iliÅiksizlik belgesi' verilir. Söz konusu belge, iÅverenin ihale konusu iÅten dolayı SGK'ya iÅçilik borcunun bulunmadıÄını gösterir ve ihale makamınca teminat iadesinde dikkate alınır. Devlet tarafından yapılan inÅaatların dıÅındaki inÅaat iÅlerinin hemen tamamı asgari iÅçilik denetimine tabidir. Yapı ruhsatı vermeye yetkili merciler, ruhsat verdikleri inÅaat iÅyerlerini SGK'ya bildirirler. İnÅaatın bitiminden sonra ilgili mercilerden yapı kullanma izin belgesi (iskan belgesi) alabilmek için öncelikle SGK'dan iliÅkisizlik belgesi alınması gerekir. SGK müdürlüÄü, kendisine iliÅiksizlik belgesi almak için müracaat edilen iÅyeri için önce asgar iÅçilik araÅtırması yapar. Bu araÅtırmayı yaparken, önce yapının yaklaÅık maaliyetini hesaplar. Hesaplama, Bayındırlık ve Iskan BakanlıÄı tarafından her yıl açıklanan yaklaÅık maaliyet rakamlarına göre yapılır. Yapının sınıf ve grubuna göre toplam metrekare maliyeti bulunur. Bu maliyete asgari iÅçilik oranının %25 eksiÄi uygulanır. Ãıkan rakamdan iÅveren tarafından inÅaat süresince bildirilen iÅçilik tutarı düÅüldükten sonra kalan pozitif tutar, iÅverenin SGK'ya olan fark iÅçilik borcunu gösterir. İnÅaat iÅyerinin iÅvereni, SGK müdürlüÄünce hesaplanan fark iÅçilik borcunu öder veya denetim ister. Denetim istemesi halinde konu Sosyal Güvenlik MüfettiÅine veya Sosyal Güvenlik Denetmenine intikal eder. Denetim elemanları, söz konusu iÅle ilgili olarak prim tarife cetvelindeki iÅçilik oranının tamamını uygularlar. Yani SGK müdürlüÄünde yapılan %25 indirim, denetim elemanı tarafından yapılmaz. IÅverenler açısından tıpkı ihale konusu iÅlerde olduÄu gibi iÅçilik hesaplamasının müdürlüklerde yapılması daha avantajlıdır. Sosyal Güvenlik MüfettiÅ ve Denetmenleri, ihale konusu ve inÅaat iÅyerleriyle ilgili denetimlerinde, varsa iÅveren tarafından ibraz edilen iÅçilik faturalarını da dikkate alırlar. Böylece iÅverenin ödemek zorunda kalacaÄı fark iÅçilik tutarından indirim yapılmıŠolur. SGK, sadece ihale konusu ve inÅaat iÅyerlerinde deÄil, devamlı mahiyetteki iÅyerlerinde de asgari iÅçilik tespiti yapabilmektedir. 5510 sayılı Kanunun 85. maddesiyle tanınan bu yetki doÄrultusunda SGK; yapılan iÅin niteliÄi, kullanılan teknoloji, iÅyerinin büyüklüÄü, benzer iÅletmelerde çalıÅtırılan sigortalı sayısı, ilgili meslek veya kamu kuruluÅlarının görüÅü gibi unsurları dikkate alarak asgari iÅçilik tespiti yapabilir. Bu doÄrultuda Sosyal Güvenlik MüfettiÅlerince yıllık denetim programı kapsamında, kayıtdıÅı istihdamın yüksek olduÄu sektörler öncelikli olmak üzere asgari iÅçilik denetimleri yapılır. Yapılan denetimlerde, pek çok faktör dikkate alınmak suretiyle iÅyerinden bildirilmesi gereken asgari çalıÅma gün sayısı ve prime esas kazanç tutarı tespit edilir. Ãıkan rakamlar, iÅveren tarafından fiilen yapılmıŠbildirimlerle mukayese edilir. Arada pozitif fark varsa, iÅverenden fark iÅçilik tutarı talep edilir. Ayrıca fark iÅçilik sebebiyle iÅveren hakkında idari para cezaları da tahakkuk ettirilir. |