SÄ°TE MENU
FAALÄ°YETLERÄ°MÄ°Z
Danışmanlık Hizmetleri
ÃœYELÄ°K SÄ°STEMÄ°
Duyurular
Asgari Ä°Å?çilik ve UzlaÅ?ma
Asgari iÅ?çilik uygulaması, Sosyal Güvenlik Kurumu'nun kayıt dıÅ?ı istihdamla mücadele baÅ?vurduÄ?u yöntemlerden birisidir. Bu yöntemde kimi iÅ? ve iÅ?yerlerinde, SGK'ya bildirilmesi gereken asgari çalıÅ?ma gün sayısı ve/veya prime esas kazanç tespiti yapılır. Ä°Å?veren tarafından fiilen bildirilen ile SGK tarafından tespit edilen iÅ?çilik tutarı arasında fark bulunması halinde, fark iÅ?çilik tutarı iÅ?verenden tahsil edilir. Ä°hale konusu iÅ?ler ile özel bina inÅ?aatları dahil olmak üzere bütün iÅ?yerlerinde asgari iÅ?çilik uygulaması yapılabilir. Ancak ihale konusu iÅ?ler ile özel bina inÅ?aatlarında asgari iÅ?çilik kural olarak yapılırken, diÄ?er devamlı mahiyetteki iÅ?yerlerinde istisnai olarak uygulanmaktadır. Kamu idareleri, döner sermayeli kuruluÅ?lar, kanunla kurulan kurum ve kuruluÅ?lar ile bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan iÅ?lerde SGK tarafından asgari iÅ?çilik hesaplaması yapılmaktadır. Bu hesaplama yapılırken öncelikle ihale konusu iÅ?in baÅ?langıç ve bitiÅ? tarihleri tespit edilir. Ä°Å?in bitiÅ? tarihi tam olarak tespit edilemiyorsa, kesin kabul veya noksansız geçici kabul tarihi iÅ?in bitiÅ? tarihi olarak kabul edilir. Daha sonra bu iÅ? için ihale makamı tarafından yükleniciye ödenen Katma DeÄ?er Vergisi hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dâhil toplam hakediÅ? tutarına asgari iÅ?çilik oranı uygulanır. Bu oran, asgari iÅ?çilik oranları listesinden iÅ? için tespit edilen asgari iÅ?çilik oranının %25 eksiÄ?i olarak uygulanır. Bunun sonucunda çıkan iÅ?çilik matrahı, iÅ?veren tarafından ihale konusu iÅ?in süresince SGK'ya bildirilen iÅ?çilikten fazla ise, fark iÅ?çilik tutarı iÅ?verene tebliÄ? edilir. Borcun tebliÄ?inden sonra bir ay içinde iÅ?veren, borcu ödeyeceÄ?ini ve daha sonra söz konusu iÅ?le ilgili denetim istemeyeceÄ?ini belirtirse borç kesinleÅ?miÅ? olur. IÅ?veren bu bir aylık sürede, borcunu ödeyeceÄ?ine dair bildirimde bulunmaz veya borcunu ödemeyeceÄ?ini bildirirse, konu incelenmek üzere Sosyal Güvenlik MüfettiÅ?ine veya Sosyal Güvenlik Denetmenine havale edilir. Denetim elemanları, söz konusu iÅ?le ilgili olarak prim tarife cetvelindeki iÅ?çilik oranının tamamını uygularlar. Yani SGK müdürlüÄ?ünde yapılan %25 indirim, denetim elemanı tarafından yapılmaz. Dolayısıyla iÅ?verenler açısından iÅ?çilik hesaplamasının müdürlüklerde yapılması daha avantajlıdır. DiÄ?er taraftan, ihale konusu iÅ?te çalıÅ?tırılacak sigortalı sayısı sözleÅ?me ile belirlenmiÅ?se, SGK müdürlüÄ?ü öncelikle iÅ?veren tarafından sözleÅ?mede belirtilen kiÅ?i/gün sayısının bildirilip bildirilmediÄ?ine bakar. Yani doÄ?rudan asgari iÅ?çilik oranını uygulamaz. Eksik bildirim söz konususya, buna iliÅ?kin bildirimi bir ay içinde yapması için iÅ?verene tebligat çıkarır. Ä°Å?verence eksik bildirim bu süre zarfında tamamlanmazsa, SGK müdürlüÄ?ü re'sen belge düzenler. Ä°hale konusu iÅ?ten dolayı hesaplanan asgari iÅ?çilik farkı ödendiÄ?i taktirde, SGK tarafından iÅ?verene 'iliÅ?iksizlik belgesi' verilir. Söz konusu belge, iÅ?verenin ihale konusu iÅ?ten dolayı SGK'ya iÅ?çilik borcunun bulunmadıÄ?ını gösterir ve ihale makamınca teminat iadesinde dikkate alınır. Devlet tarafından yapılan inÅ?aatların dıÅ?ındaki inÅ?aat iÅ?lerinin hemen tamamı asgari iÅ?çilik denetimine tabidir. Yapı ruhsatı vermeye yetkili merciler, ruhsat verdikleri inÅ?aat iÅ?yerlerini SGK'ya bildirirler. Ä°nÅ?aatın bitiminden sonra ilgili mercilerden yapı kullanma izin belgesi (iskan belgesi) alabilmek için öncelikle SGK'dan iliÅ?kisizlik belgesi alınması gerekir. SGK müdürlüÄ?ü, kendisine iliÅ?iksizlik belgesi almak için müracaat edilen iÅ?yeri için önce asgar iÅ?çilik araÅ?tırması yapar. Bu araÅ?tırmayı yaparken, önce yapının yaklaÅ?ık maaliyetini hesaplar. Hesaplama, Bayındırlık ve Iskan BakanlıÄ?ı tarafından her yıl açıklanan yaklaÅ?ık maaliyet rakamlarına göre yapılır. Yapının sınıf ve grubuna göre toplam metrekare maliyeti bulunur. Bu maliyete asgari iÅ?çilik oranının %25 eksiÄ?i uygulanır. Ã?ıkan rakamdan iÅ?veren tarafından inÅ?aat süresince bildirilen iÅ?çilik tutarı düÅ?üldükten sonra kalan pozitif tutar, iÅ?verenin SGK'ya olan fark iÅ?çilik borcunu gösterir. Ä°nÅ?aat iÅ?yerinin iÅ?vereni, SGK müdürlüÄ?ünce hesaplanan fark iÅ?çilik borcunu öder veya denetim ister. Denetim istemesi halinde konu Sosyal Güvenlik MüfettiÅ?ine veya Sosyal Güvenlik Denetmenine intikal eder. Denetim elemanları, söz konusu iÅ?le ilgili olarak prim tarife cetvelindeki iÅ?çilik oranının tamamını uygularlar. Yani SGK müdürlüÄ?ünde yapılan %25 indirim, denetim elemanı tarafından yapılmaz. IÅ?verenler açısından tıpkı ihale konusu iÅ?lerde olduÄ?u gibi iÅ?çilik hesaplamasının müdürlüklerde yapılması daha avantajlıdır. Sosyal Güvenlik MüfettiÅ? ve Denetmenleri, ihale konusu ve inÅ?aat iÅ?yerleriyle ilgili denetimlerinde, varsa iÅ?veren tarafından ibraz edilen iÅ?çilik faturalarını da dikkate alırlar. Böylece iÅ?verenin ödemek zorunda kalacaÄ?ı fark iÅ?çilik tutarından indirim yapılmıÅ? olur. SGK, sadece ihale konusu ve inÅ?aat iÅ?yerlerinde deÄ?il, devamlı mahiyetteki iÅ?yerlerinde de asgari iÅ?çilik tespiti yapabilmektedir. 5510 sayılı Kanunun 85. maddesiyle tanınan bu yetki doÄ?rultusunda SGK; yapılan iÅ?in niteliÄ?i, kullanılan teknoloji, iÅ?yerinin büyüklüÄ?ü, benzer iÅ?letmelerde çalıÅ?tırılan sigortalı sayısı, ilgili meslek veya kamu kuruluÅ?larının görüÅ?ü gibi unsurları dikkate alarak asgari iÅ?çilik tespiti yapabilir. Bu doÄ?rultuda Sosyal Güvenlik MüfettiÅ?lerince yıllık denetim programı kapsamında, kayıtdıÅ?ı istihdamın yüksek olduÄ?u sektörler öncelikli olmak üzere asgari iÅ?çilik denetimleri yapılır. Yapılan denetimlerde, pek çok faktör dikkate alınmak suretiyle iÅ?yerinden bildirilmesi gereken asgari çalıÅ?ma gün sayısı ve prime esas kazanç tutarı tespit edilir. Ã?ıkan rakamlar, iÅ?veren tarafından fiilen yapılmıÅ? bildirimlerle mukayese edilir. Arada pozitif fark varsa, iÅ?verenden fark iÅ?çilik tutarı talep edilir. Ayrıca fark iÅ?çilik sebebiyle iÅ?veren hakkında idari para cezaları da tahakkuk ettirilir. |